بزرگداشت یک چهره ماندگار در میکامال کیش

علی نصیریان همزمان با روز ملی سینما تجلیل شد؛
مراسم روز ملی سینما و بزرگداشت استاد علی نصیریان با حضور چهرههایی از سینمای ایران و استقبال بینظیر مردم هنردوست کیش، در پردیس سینمایی میکامال کیش برگزار شد. بهرغم اعلام برگزاری مراسم در بزرگترین سالن این پردیس سینمایی، از همان لحظات ابتدایی برنامه، علاوه بر سالن اصلی، کلیهی سالنهای سینمایی میکامال تکمیلظرفیت شده و صدها نفر از علاقهمندان ایشان در فضای لابی سینما برای دیدار اسطورهی سینمای ایران حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار توسعه کیش؛ علی نصیریان، بازیگر، نمایشنامهنویس و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۸۰، بهعنوان چهره ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری شناخته شد و نشان درجهیک هنری را دریافت کرد. وی همچنین در چهلویکمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی در فیلم «هفت بهار نارنج» برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و مسنترین برنده جایزه سیمرغ بلورین شد.
آنچه در مراسم بزرگداشت استاد علی نصیریان گذشت در ادامه این گزارش آمده است:
محسن خباز؛ مدیرعامل گروه سینمایی هنر شهر آفتاب:
به احترام مردی میایستیم که آبروی سینمای ایران است
تاریخ پربرکت زندگی استاد علی نصیریان همزمان با زیست سینمای ایران است و چه خوشحالیم و خوشبخت که در ۹۰ سالگی عمر با برکت ایشان سینمای ایران را هم گرامی میداریم. آنچه که درباره ایشان باید گفت در قامت کلام نمیگنجد مگر که ساعتها وقت سپری شود و روزها زمان گذاشته شود تا مجاهدتهای نجیبانه و بزرگمنشانه جناب نصیریان ارج نهاده شود؛ تلاشهایی که با همراهی نسلی بسیار کوشا همزمان شد تا تاریخ سینمای ایران تبدیل به نگارهای ارزشمند شود که بر تارک هنر این سرزمین مورد احترام است. علی نصیریان مجموعهای ارزشمند و گنجینهای ذیقیمت در تاریخ این هنر به یادگار گذاشتهاند. بعد از انقلاب، اساساً پرداختن به سینما کار دشواری بود و عملاً حیات سینما در هالهای از ابهام بود، اما وجود بزرگوارانی که صاحب آبرو برای این سرزمین بودند باعث شد چرخه فرهنگ ایران زمین که پیشران آن سینماست حرکت کند. سینمای جریانسازی در دهه ۴۰ و ۵۰ با معیارهای فرهنگی تولید شد تا نسلهای بعدی توانستند سینمای ایران را در جهان مورد تاثیر قرار دهند.امروز به احترام مردی میایستیم که آبروی سینمای ایران است و به بزرگآقای سینمای ایران میبالیم.وی در پایان سخنرانی خود با اشاره به ساخت پردیس سینمایی به عنوان بخشی از فضاهای فرهنگی مجموعهی میکامال توسط نادر کشتکار، از ایشان به عنوان سازندهی مجموعهای فرهنگی در دل یک مجموعهی تجاری تفریحی تشکر
کرد و این امر را در راستای ترویج فرهنگ ایران زمین دانست.
داریوش مودبیان بازیگر سینما و تئاتر، کارگردان و فیلمنامهنویس :
ابعاد شخصیتی علی نصیریان ستودنی است
برای من برخورد با آقای نصیریان دو زمینه را فراهم آورد؛ یک: در کار هنری زبان گشودم دوم: برای ادامه راه جان گرفتم. دوستی من با آقای نصیریان به سبب کار فراهم آمد و ادامه پیدا کرد. ابعاد شخصیتی علی نصیریان در عرصههای مختلف ستودنی است. او در عرصه نمایشنامهنویسی از سال ۱۳۳۴ در سن ۲۱ سالگی آغاز به کار میکند؛ آن هم در زمانی که نمایشنامهنویسی نداشتیم و ایشان با مطالعه و پشتکار در این راه فعالیت کردند. سرآغاز کار ایشان با اقتباس آغاز میشود. برمبنای آنچه به خوبی آموختند، دست به اقتباس میزند؛ از داستانهای کوتاه صادق هدایت آغاز میشود و در ۲۳ سالگی، نقل کوتاه صادق هدایت با عنوان «افسانه بلبل سرگشته» بهصورت نمایشنامه نوشته میشود و برنده جایزه نخست نمایشنامهنویسی میشود. در این عرصه، کار ایشان ستودنی است. وی راهی را گشود که بسیاری متأثر از آن در این مسیر قدم برداشتند. ما نمایشنامهنویسی ایران را به پیش و پس از بلبل سرگشته تقسیم میکنیم. در بازیگری هم در ۱۴ سالگی ایشان را روی صحنه دیدم و از همان سال در کنار ایشان بودم آنچه که دیدم بازیگری تمام عیار است و به غیر از نبوغ بازیگری، شخصی است که به معنای واقعی کار میکند و هر نقشی را از نقطه صفر آغاز میکند، فیلمنامه را یکبار دیگر خودش مینویسد تا با جانش آمیخته شود. ارتباط عمیق ایشان در روی صحنه با مردم اوج بازیگری او را بهرخ میکشد. کارگردانی تئاتر هم از نوآورانهترین کارهای نصیریان بوده است که با شناخت درست زبان و هویت سینما، به بازیگری عمق بخشید. در عرصه مدیریتی هم از بهترین مدیران هنری بود و با مدیریت خود بهترین زمینهها را در تئاتر فراهم کردند، اما جدای همه اینها، انسان بسیار شریف، صادق، دوست و همراه واقعی است.
علیرضا نوری؛ فعال اقتصادی جزیره کیش
:حضور بزرگانی چون شما توأم با خیر و برکت برای کیش است
دوران خوبی را در بخش خبر رادیو تلویزیون کار میکردم و بزرگانی مانند استاد نصیریان، مرحوم داود رشیدی و علی کشاورز را میشناختم و از نزدیک میدیدم که دوستان با چه عشق و علاقهای به رادیو و تلویزیون میآمدند و جوانان آن دوره مشتاق برای دیدن اینها بودند. جناب نصیریان کیش مفتخر به حضور شماست و حضور بزرگانی چون شما توأم با خیر و برکت برای کیش است. چندین سال پیش در کیش برای قدردانی از بزرگانی چون شما مکانی به نام گذر هنرمندان ساخته شد که نشانه احترام مردم کیش به جایگاه هنر است. من از طرف سرمایهگذاران و مردم کیش از شما سپاسگزارم و از آقای کشتکار متشکرم که این امکان را برای ما بهمنظور بزرگداشت شما و سینما فراهم کرد؛ امیدوارم سینمای ایران هر روز پررونقتر از پیش به راه خود ادامه دهد.
نادر کشتکار؛ مدیر عامل میکامال:
«میکا»با وجود همین مردم راهش را قوی، مستحکم و با صلابت ادامه خواهد داد
افتخار بزرگیست برای میکامال که بزرگداشت یکی از تکرارنشدنیترین هنرمندان تاریخ سینمای ایران را اینجا در پردیس سینمایی میکامال و در این جمع ارزشمند تجربه میکند.هنر ناب و شخصیت بیبدیل استاد نصیریان و دههها وفاداری توأم با عشق و تعهد به هنر نمایشی، از شما نه تنها یک بازیگر خلاق، بلکه یک معلم، راهنما و الهامبخش بیمانند در حوزه هنر ساخته است.
استاد نصیریان عزیز!
شما با هر نقش، جهانی نو را پیش روی ما گشوده و با هر اجرا، مرزهای هنر نمایش را گسترش دادهاید. در نقشهای ماندگاری که از شما به یادگار مانده از «بزرگآقای دیوانسالار در سریال شهرزاد» تا «مستر فرحان ناخدا خورشید»، هر بار نهتنها تجربهای نوین از درک انسان و زندگی به دست آوردهایم بلکه شاهد تعریفی تازه از استانداردهای هنر بازیگری بودهایم. دوست دارم در این فرصت کوتاه از وجوه تمایز شما جناب نصیریان عزیز و استانداردهای بینظیری که در هنر نمایشی ایران خلق کردهاید صحبت کنم؛ صحبت من را نه به عنوان کارشناس سینما و عنصر هنری بلکه به عنوان شهروند عادی به حساب بیاورید:
۱. تسلط بر فنون بازیگری: کمتر کسی مثل استاد نصیریان تاکنون توانسته با درک عمیقی از اصول و فنون بازیگری، به عمق شخصیتها نفوذ کند و مانند شاهکارش در نقش «پستچی»، به بیان احساسات و پیچیدگیهای شخصیتی یک نقش بپردازد.
- تنوع در انتخاب نقشها: استاد نصیریان نه تنها در تئاتر کلاسیک، بلکه در آثار مدرن و تجربی نیز حضور فعال داشته و توانستهاند هنر نمایشی را به یک سطح جدید از بیان هنری برسانند و همواره مخاطبان را شگفتزده کردهاند. تنوع نقشهای استاد در آثار سینماییشان نیز، از نقش «مش اسلام» در شاهکار «گاوِ» داریوش مهرجویی گرفته تا نقش بینظیر «شمس» در «هفت بهار نارنج»، نشاندهنده جسارت هنری ایشان برای پذیرش چالشهای جدید است.
- حضور مؤثر در آثار ماندگار: نقشآفرینیهای ایشان در نقشهایی که همه برگرفته از عمق تاریخ و فرهنگ ایرانزمیناند، نه تنها به عنوان نمونههایی از بازیگریِ درخشان شناخته میشوند، بلکه به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ایران نیز محسوب میشوند.
- تأثیرگذاری بر نسلهای بعدی: استاد نصیریان با دلسوزی و تعهدی که به آموزش نشان دادهاند، توانستهاند نسلهای متعددی از بازیگران و هنرمندان را تحت تأثیر قرار دهند. این ارتباط نسلی، تأثیر عمیقی بر رشد و شکلگیری هنر نمایشی در ایران داشته است.
- شخصیت و اخلاق حرفهای: احترام استاد به همکاران و هنرمندان و مردم الگویی برای سایرین است. جناب نصیریان آثار شما سرمشقهایی برای هنرمندان جوان است و نقشآفرینیهای شما همچنان الهامبخش برای آنان. فرهنگ و هنر جایی برای تمجید و تملق نیست و تنها برای انتقاد سازنده است. جمعیت حاضر در سالن و بیرون از سالن برای حضور شما پیامی برای ما در پی دارد و من امروز افتخار میکنم با کیشوندان و همشهریانم باعث شدیم مسیر فرهنگ و هنر را به دور از تشریفات و تملق پیدا کنیم. مفتخرم که بگویم میکا با وجود همین مردم راهش را قوی، مستحکم و با صلابت ادامه خواهد داد و امیدوارم متولیان فرهنگ و هنر این شهر در نیمه دوم سال تغییراتی را ایجاد کنند تا به مسیر واقعی دوستداران این راه بازگردیم.
استاد نصیریان سایه تان مستدام باد …
استاد علی نصیریان:
توجه مجموعه میکامال به فرهنگ و هنر ایران شایسته احترام است
استاد نصیریان در آغاز و پیش از ایراد سخنرانی، با زمزمهی نوای دلنشین آوازش، مخاطبان و برگزارکنندگان برنامه را شگفتزده کرد.ایشان در ابتدا با ادای احترام به برگزارکنندگان این بزرگداشت گفت:از محبت شما و از محبت بنیانگذاران میکامال و انجام این حرکت زیبا در ساختن سالنهای سینما بسیار متشکرم. توجه این مجموعه به مقوله فرهنگ و هنر سرزمین ایران شایسته احترام است . فرهنگ و هنر غذای روح و جان جامعه است؛ ما انسانها فقط به نان و آب نیاز نداریم و به غذای روح، روحیه و محلی که هوای تازهای به غیر از روزمرگی به ما بخوراند و لذت ببریم نیاز داریم. سلیقه ما را در زیباییشناسی و لذت بردن از زیبایی ارتقا دهد و معنا و مفاهیم زندگی را بیان نماید. معانی شعر حافظ را شجریان با هنر آواز به ملت و مردم هدیه داد؛ آنجا که میگوید: چو غنچه گرچه فروبستگی است کار جهان؛ تو همچو باد بهاری گره گشا میباش… همانطور که باد بهار غنچه را باز میکند، تو هم در زمان حیات، گره کار مردم را باز کن!بزرگان فرهنگ و هنر ما چه کسانی بودهاند که به این زیبایی پیامی به این مهمی را به انسانها بدهند؟ پیامهایی که بسیار تاثیر گذار است! در یک بیت به زیبایی، کمال معنا و تصویری ارائه میدهد که خودش یک فیلم است. مولانا هم در جایی میفرماید: ای سلیمان درمیان زاغ و باز؛ حلم حق شو با همه مرغان بساز! اینها هویت ماست؛ شناسنامه ماست؛ و هویت ما فرهنگ ماست. سینمای ایران بواسطه حضور استعدادهای جدید امروز در دنیا شناخته شده است در کن، برلین و ونیز درخشیده است و بازیگران و کارگردانان ما برندگان جوایز بسیاری بودهاند. میخواهم بگویم فرهنگ و هنر بهترین معرف یک جامعه به دنیاست، اما متأسفانه آنچنان که باید و شاید جایگاهی در ایران ندارد. امروز دو نمایش سیصد و رستم و سهراب در کاخ سعدآباد و باشگاه انقلاب در سالن تئاتر رو باز چهارهزارنفری هر شب مملو از جمعیت است. این نوع اقتباسها علاقهمندان بسیاری دارد چون نمایش فقط تئاتر نیست در واقع یک «شو» و «کنسرت نمایش» همراه با ماشینری است و بسیار متنوع و زیباست. ما باید از ادبیات اقتباس کنیم چون این فرهنگ ماست.بنیاد کار نمایشی متن است و سواد شماره اول برای کار هنر است. کار خلاقانه سواد میخواهد تا بتواند حس کند و بفهمد. تعلیم و یادگرفتن یکطرفه نیست و خودآموزی هم بسیار مهم است. در دوران جوانی ما یک کتاب تئاتر در تمام ایران بود و درباره نمایشنامهنویسی چیزی وجود نداشت و ما خودمان به دنبالش رفتیم. امروز اینترنت انقلابی در ارتباطات به وجود آورده است. من ۷۵ سال در این کار هستم و هیچ کار دیگری جز فعالیت در این حوزه نداشتهام (به غیر از یک سال معلمی در مقطع چهارم ابتدایی آنهم فقط برای گذران زندگی). هر چه یاد گرفتم بیشترین تکیهام بر خودآموزی بود. به نسل جوان که استعداد و علاقه دارند توصیه میکنم هنر مورد علاقهشان را دنبال کنند و استمرار و تمرین داشته باشند، چون ۵۰ درصد کار ما تمرین و تخیل است تا بتوان شخصیت را از درون پرورانید. کار بازیگری بسیار سخت و پیچیده است و زحمت دارد؛ من بعد از ۷۵ سال کار برای یک متن تازه سر کلاس اول هستم و معتقدم کار هنر درجه استادی ندارد، چون انتهایی برای هنر وجود ندارد! امروز زمانه عوض شده در زمان جوانی ما به پول و به تشویق فکر نمیکردیم و تصور نمیکردم روزگاری مجسمه من را بسازند و یا از من تجلیل کنند. همیشه دلبستگی و عشق به کار داشتم و عشق من ناشی از ارتباط انسانی با مردم بود. وقتی با شما حرف میزنم ارتباط انسانی من با شما بزرگترین لذتها را برای من دارد. بهترین لذت برای هنرمند لذت از کار است و وقتی میبینم شما از بازیهای من خوشتان آمده و در ذهنتان باقی مانده است، همین موضوع به من روحیه و جان میدهد و تمام لطف کار بازیگر ارتباط با انسانها و شما مردم است.
همچنین در این مراسم، از سردیس استاد علی نصیریان رونمایی شد. این اثر با دستان یکی از هنرمندان جزیره کیش آقای محمدعلی امینیفر آفریده شده است.
پس از رونمایی سردیس استاد، هدایایی به ایشان به رسم ادب و یادبود توسط نادر کشتکار، بنیانگذار و مدیرعامل میکامال کیش، مهرداد تاوتلی، مدیرعامل هلدینگ هزاره سوم، محسن خباز، مدیر عامل مجموعه هنری – فرهنگی هنرشهر آفتاب و پردیس سینمایی میکامال و سایه مصری مدیرعامل باشگاه مشتریان میکامال به ایشان تقدیم شد.
شایان ذکر است پیش از آغاز رسمی مراسم بزرگداشت استاد علی نصیریان در پردیس سینمایی میکامال کیش، بهپاس یک عمر فعالیت هنری ایشان، نهال درخت لور (انجیر معابد) به نام این هنرمند بزرگ در زمین کاشته و با پلاکی بهنام ایشان ثبت گردید.
این رویداد به نشانهی ارجنهادن به تلاشهای هنری استاد نصیریان و با حضور نادر کشتکار، محسن خباز و استاد داریوش مؤدبیان، همزمان با روز ملی سینما و در حاشیه مراسم بزرگداشت علی نصیریان در محوطه غربی میکامال کیش برگزار گردید.



