یادداشت روز

استفاده از ظرفیت فرهنگ سازی جزیره کیش یا الگو سازی جزیره زیبای کیش در زمینه های گردشگری ، فرهنگی و اجتماعی

ناصر قاسمی نیا

در جهان امروز گردشگری بزرگترین پدیده اجتماعی است که در جامعه مدرن به عنوان قدرتی اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نمایان شده و در جوامع میزبان و میهمان محوری برای ابراز هویت و معرفت است. هر یک از کشورها برحسب منابع و استعدادها و سیاستهای کلان خود با پدیده گردشگری مواجه میشوند و از صنعت گردشگری و کارکردهای آن بهره مند میگردند. ایران کشوری است با منابع طبیعی و فرهنگی فراوان و به پدیده گردشگری همانند دیگر ابعاد نظام اجتماعی با رویکردی خاص و متفاوت مینگرد. یکی از ظرفیت های منحصر بفرد نقاط گردشگرپذیر در تمام دنیا ،نشان دادن  رفتارها و حرکات واعمالی است که می تواند در زندگی اجتماعی افراد تاثیر پذیر بوده و با تکرار این نوع رفتار و حرکات ازسوی جامعه محلی ،علاوه بر رعایت اصول اخلاقی مناسب وشایسته که در فرهنگ ایرانی بسیار دیده می شود در بعد دیگری باعث تبلیغ و معرفی آن شهر و مکان به تمام گردشگران داخلی وخارجی ,وبرند شدن آن شهر خواهد گردید ، برای بهتر روشن شدن این موضوع به ذکر نمونه هایی خواهیم پرداخت به طور مثال فرهنگ رانندگی در جزیره زیبای کیش رعایت حق تقدم ، سرعت مجاز ، عدم بوق زدن ، تمیز بودن خودرو که این نوع رفتار که جنبه قانونی و ضروری هم دارد با تلاش بی وقفه مدیران وقت جزیره و همکاری خوب کیشوندان و گردشگران به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است ویا حفظ محیط زیست و برنامه های پاک سازی سواحل که درطی سال به مناسبت های مختلف صورت می گیرد و نیز فرهنگ دوچرخه سواری و برگزاری کلاس های آموزشی اخلاق گردشگری برای کارکنان بخش های گردشگری ودهها نمونه دیگر که با توجه به حضور تعداد زیادی از گردشگران از سایر نقاط ایران و همچنین ورود تعداد ی از گردشگران خارجی که هرروز بر تعداد آنها افزوده می شود ، می توان ازاین فرصت به دست آمده به خوبی استفاده نمود و علاوه بر نهادینه کردن بسیاری از رفتارها و اصول اخلاقی بر توسعه گردشگری این نقطه از کشور غنی وبافرهنگ مان بیفزاییم ، فرصتی که به لحاظ شرایط و موقعیت جزیره زیبای کیش و تعداد ساکنین معدود و همچنین درنظر گرفتن اقتصاد آن که وابستگی شدیدی  به رشد و توسعه گردشگری و تغییر و تحول آن دارد ، شاید در سایر نقاط کشور وجود نداشته باشد، البته در ایامی از سال مانند تعطیلات نوروز ویا جشنواره های تابستانی با  تشکیل ستاد نوروزی نمونه ای ازاین روش های آشناسازی و تبلیغاتی از سوی بخش های مختلف سازمان و جوامع صنفی در قسمت های ورودی جزیره اجرا می گردد ولی ضرورت برنامه ریزی مستمر در طی سال امری اجتناب پذیر می باشد . و این فرصت وظیفه تمام مدیران و مسئولین سازمان منطقه آزادکیش وادارات ،نهادهای مستقر در جزیره وجوامع صنفی و حتی کیشوندان و رسانه ها را سنگین تر خواهد نمود، تاضمن مطالعه وشناسایی نمونه های قابل اجرا، نسبت به آموزش همه اقشار و افراد مرتبط ازجمله کیشوندان و کارکنان تحت پوشش خوداقدام ،وبا استفاده ازرسانه ها ،  فضای  مجازی و سایر وسایل ارتباط جمعی نسبت به آشنایی گردشگران والگوسازی رفتارهای شایسته دراین نقطه از کشور گامهای موثری بردارند   .

 

                                                                                                                             کارشناس ارشد گردشگری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا